4.11.2014

De antistressweek. 7 tips tegen stress

Een aankomende proefwerkweek, een deadline die gehaald moet worden of gewoon een slechte dag. Dat zijn allemaal factoren die stress op kunnen leveren.
Iedereen heeft wel eens te maken gehad met stress en weet hoe vervelend het is. Vandaag geeft ik jullie een week aan tips over hoe je zo snel mogelijk van je stress af kunt komen.



1. Op tijd naar bed.
Voldoende slaap is erg belangrijk voor je stressleven. Het beste is om minimaal 6 dagen in de week rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Zo komt je lichaam in een vast dag en nachtritme en begin je uitgerust aan je dag. Je kan beter nadenken en vaak gaan dingen spoeler, waardoor je stresslevel laag blijft.

2. Plannen.
Om orde te scheppen in alle stress is het handig om te plannen. Dit hoeft zeker niet van minuut tot minuut. Als je het dan niet haalt levert het alleen maar stress op. Wel is het handig om aan het begin van de dag een to do lijstje te maken en erachter te schrijven hoelang elk punt ongeveer duurt. Op deze manier krijg je een overzicht over alles wat gedaan moet worden. Zelf vind ik het ook altijd handig om op een zichtbare locatie een maanplanner te hangen met alle afspraken en deadlines voor die maand. Zo kan ik duidelijk zien wat nog gedaan moet worden en hoeft niet alles op het laatste moment, met alle bijbehorende stress. 



3. Beweging.
Ga een eindje wandelen of een stukje fietsen. Door even buiten te zijn en te bewegen vergeet je vaak alle dingen die nog moeten gebeuren en kan je even relaxen. een extra tip: laat je mobiel lekker thuis. Even geen telefoontjes of berichtjes. Als het echt belangrijk is bellen ze nog wel een keer terug :)

4. Muziek.
Zet de radio aan of ga lekker zelf muziek maken. Zet lekkere rustige muziek op en ga lekker relaxen in bad of op de bank. Een andere optie is om juist super vrolijke liedjes op te zetten en jezelf even helemaal te laten gaan. Ga lekker dansen door het huis en beweeg alle stress van je af. Op beide manieren creƫer je een momentje voor jezelf.



5. Opruimen.
''De deadline van dat ene belangrijke verslag is morgen en ik kan mijn resultaten niet vinden!'' of ''morgen is dat proefwerk en al mijn aantekeningen zijn kwijt!'' Niets is stressmakender dan een chaos in huis. Zet de muziek aan en ga alles lekker opruimen en schoonmaken. Je zult zien dat je na die tijd veel relaxter kan werken en je hebt tip 3 (beweging) en 4 (muziek) ook nog eens toegepast :) Een win-win-win situatie.

6. Friends-time!
Spreek eens af met vriendinnen. Ga lekker shoppen of organiseer een meidenavond bij jou thuis. Vaak spreek je je vriendinnen niet zo veel tijdens een stressvolle periode zoals bijvoorbeeld tijdens een proefwerkweek of een verhuizing. Niets is dan fijner op lekker te relaxen met vriendinnen. Enjoy en have fun!



7. Schrijven.

Wat ik zelf vaak doe als ik gestrest ben? Ik ga schrijven. Vaak schrijf ik in een notitieblokje alles op wat je dwars zit en waardoor ik gestrest ben. Een beetje overdrijven mag best. Jij bent toch de enige die het leest. Na die tijd voel ik me meestal veel beter. Ik heb alles van me af kunnen schrijven en ik kan het achter me laten. Een extra tip: gooi het papiertje bijvoorbeeld in de open haard. Op die manier vernietig je de stressfactoren (figuurlijk) voor jezelf.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben gehad. Heb je nog andere tips? Laat ze zeker achter in de comments.
Love, Annick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.
Love, Annick