3.28.2014

Proefwerkweek stress? Mijn tips om je proefwerkweek goed door te komen.

Ik heb op dit moment mijn derde proefwerkweek van het jaar en ik ken de stress die het met zich mee brengt. Ik zit nu in gymnasium 5, dus veel van mijn proefwerken tellen al mee voor mijn eindexamen van volgend jaar. Wil je weten hoe ik er voor zorg dat ik de proefwerken zo goed mogelijk maak? lees dan vooral verder.



1. Plannen. Ik weet het, je probeert het iedere keer opnieuw, maar steeds lukt het je niet om je aan je planning te houden. Dit is helemaal niet erg. Een planning is alleen een lijdraad en is er om aangepast te worden. Ik maak meestal in het weekend voor de laatste lesweek een planning voor mezelf. Meestal begin ik met samenvattingen schrijven (hier kom ik later nog op terug) en vervolgens plan ik de verschillende vakken in om te leren. Maak je planning niet van minuut tot minuut. Hou wat ruimte over, zodat je nog kan schuiven als er toch nog iets tussen komt. Op deze manier kan je je beter aan je planning houden en raak je niet gefrustreerd omdat het je niet lukt.

2. Samenvattingen. Zoals ik al zei begin ik mijn voorbereiding vaak met het maken van een samenvatting. Ik probeer altijd ik dat weekend en de week die volgt mijn samenvatting af te maken voor de laatste les van dat vak. Als ik er dan tijdens het samenvatten achter kom dat ik iets nog niet goed snap kan ik het in de les nog
aan de desbetreffende docent vragen. Mijn samenvatting verschillen vaak wel erg per vak. Zo is een samenvatting van bijvoorbeeld Engels literatuur vaak een opsomming van verschillende belangrijke gebeurtenissen, begrippen en mensen. Dit soort samenvattingen zijn vaak steekwoorden met elkaar verbonden door pijltjes. Een voorbeeld:
Jack Kerouac --> 1957 --> On the Road
Op deze manier zie ik in een keer waar de tekst over gaat. Samenvatting van bijvoorbeeld natuurkunde of wiskunde bestaan vaak voornamelijk uit de verschillende formules en begrippen op een rijtje. Een voorbeeld daarvan is:
algemene gaswet: pV = NkT

3. Facebook/Whatsapp. Bij ons op school hebben we met de hele jaarlaag een gezamenlijke Facebookpagina. Daarnaast hebben we ook met onze klas een Facebookpagina en een Whatsapp groep. Op deze manier kun je vragen aan elkaar stellen en samenvattingen uitwisselen. Hoewel je er inderdaad heel van leert om zelf een samenvatting te maken, kan het heel handig zijn om ook die van andere tot je beschikken te te hebben. Bijvoorbeeld als je in tijdgebrek komt, omdat er je planning toch niet helemaal klopte of gewoon zodat je ook vanuit een ander oogpunt naar de stof kan kijken. Je moet er echter wel voor oppassen dat je hierdoor niet eindeloos over Facebook gaat zwerven. Dat zal je cijfers helaas niet positief beïnvloeden.

4. Slaap. Deze is vrij obvious en heb je vaak al heel vaak gehoord, maar het is heel erg belangrijk dat je genoeg slaapt. Ik kan hier zelf ook nog wel wat van leren. Ik ben zelf ook vaak nog tot 11 uur bezig met het doorkijken van de stof. Hoewel je denkt dat je op dat moment nog wat leert is dit eigenlijk niet zo. Je hersenen zijn dan al zo moe van het leren, dat je nauwelijks nog wat opneemt. Je kan beter vroeg naar bed gaan, om de volgende ochtend iets eerder op te staan. Een andere rede om geen nachten door te halen voor je proefwerk, is omdat je dan vermoeid aan het proefwerk begint. Je hersenen zijn dan te vermoeid om de benodigde informatie op te halen. Met andere woorden, op tijd naar bed!


5. Vrije tijd! Dit is een leuke tip :) Het is belangrijk dat je ook voldoende pauzes neemt tijdens het leren. Na ongeveer een uur / drie kwartier leren nemen je hersenen veel minder informatie op. Het beste is om drie kwartier à een uur geconcentreerd te werken en dan een kwartiertje iets anders te doen. Kijk een aflevering van je favoriete serie of ga even lekker naar buiten. Je zult zien dat je daarna weer volop aan het werk kan. Wees wel streng op jezelf. Een kwartiertje is een kwartiertje. Ga na je pauze ook weer geconcentreerd aan het werk. Ik zeg altijd tegen mezelf. Een uurtje werken en daarna kun je weer iets leuks doen. Op deze manier krijg je ook meer overzicht en lijkt het opeens veel minder werk.

Heel succes met leren! Wat zijn jullie tips om goed de proefwerkweek door te komen??
Love, Annick

2 opmerkingen:

  1. Hooii! Ik had je gezien op beautygloss (Je berichtje) en ik wou even zeggen dat ik ook een blog heb! En dat heb ik ook op blogspot XD Ik vind je artikels trouwens veel beter dan de mijne!! Ga zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sophie,
      Super leuk dat je ook een blog hebt. Ik heb al een aantal keer een blog gestart, maar ik vind het vaak lastig om bijvoorbeeld elke week iets online te zetten.
      Ik ga snel bij je blog kijken.
      Love, Annick

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie.
Love, Annick